سئو

توضیحات متا: چند خطی که سرنوشت کلیک کاربر را تعیین می‌کنند!

  • 3 بازدید
  • 0 نظر
  • 1404-04-20
  • ۴ دقیقه

نوشتن توضیحات متا (meta description) یکی دیگر از بخش‌های سئو تکنیکال است، که بعضاً نادیده‌ گرفته می‌شود یا صرفا متنی برای خالی نبودن به عنوان توضیحات متا نوشته می‌شود. البته دلیل نادیده گرفتن آن تا حدودی مشخص است: متا دیسکریپشن تاثیر مستقیم بر رتبه سایت ندارد و همچنین پر کردن توضیحات متا با کلمات کلیدی هم باعث بهبود جایگاه سایت نمی‌شود.

اما توضیحات متا چون زیر نام وبسایت شما نمایش داده می‌شود، اولین چیزی است که کاربران مشاهده می‌کنند. پس جذابیت این متن عامل تعیین کننده‌ای است که آیا کاربر بین وبسایت شما و وبسایت رقیب کدام را انتخاب کند.

توضیحات متا نه تنها در نتایج جستجو بلکه هنگام اشتراک‌گذاری لینک در شبکه‌های اجتماعی نیز نمایش داده می‌شوند. پس یک متن جذاب می‌تواند کاربران را از جاهای مختلف به سایت شما هدایت کند.

این آموزش به شما کمک می‌کند تا کیفیت توضیحات متا خود را بهتر کنید، با افزایش کیفیت توضیحات متا کاربران را تشویق کنید که روی سایت شما کلیک کنند.

فریب تعداد کلمات متا را نخورید!

خودتان را درگیر شمردن تعداد کلمات و حروف نکنید. اندازه استاندارد ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر را در نظر داشته باشید، اما جذاب بودن محتوا برای کاربر مهم‌تر از پایبندی شما به تعداد کاراکتر است. البته در سال ۲۰۱۷ به مدت محدودی گوگل محدودیت را به ۲۳۰ کاراکتر افزایش داد و بعد دوباره به اندازه ۱۵۰-۱۶۰ برگشت. البته زمانی که به محدودیت اشاره می‌کنیم، منظورمان محدودیت در نمایش است. شما می‌توانستید تعداد کاراکتر بیشتری داشته باشید، اما در دسکتاپ حدود ۱۵۸ کاراکتر یا ۹۲۰ پیکسل و در موبایل حدود ۱۲۰ کاراکتر یا ۶۸۰ پیکسل فضا دارید.

این مطلب را از دست ندهید!
سیستم‌های رتبه‌بندی گوگل

اما اگر می‌خواهید حتما کاربر تمام متن شما را مشاهده کند پایبندی به پیکسل از پایبندی به کاراکتر مهم‌تر است.

اگر چیزی برای گفتن ندارید، ننویسید!

اگر چیزی به ذهنتان نمی‌رسد خیلی ساده این قسمت را خالی بگذارید. این کار بهتر از آن است که با یک متن غیر جذاب قسمت توضیحات متا را پر کنید. گاهی توضیحی که گوگل به صورت خودکار از متن سایت شما به کاربر نشان می‌دهد، بهتر از یک متن بی‌کیفیت است.

اگر برای همه صفحات وبسایتتان نمی‌توانید محتوا بنویسید، که کاملاً طبیعی است، نگران نباشید! روی صفحات مهم مانند صفحه نخست، صفحه دسته‌بندی‌های محصولات و محصولات اساسی وبسایتتان تمرکز کنید.

اگر تعداد صفحات وبسایتتان زیاد است شاید استفاده از یک الگوی مشخص در توضیحات متا ایده بدی نباشد و فقط کلمات کلیدی را تغییر دهید.

از کلمات کلیدی استفاده کنید!

وقتی از استفاده از کلمات کلیدی صحبت می‌کنیم، منظورمان استفاده نرمال و استاندارد از کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه است، از لیست کردن کلمات کلیدی در قسمت توضیحات متا خودداری کنید.

متای خسته‌کننده ننویسید! با خلاقیت، از دیگران متمایز شوید.

«بزرگترین فروشگاه محصولات دیجیتال» یا «بزرگترین فروشگاه پوشاک ایران» عبارات خسته کننده‌ای که برای مخاطبی که باهوش باشد هیچ جذابیتی ندارد! شاید بهتر باشد بنویسید: «مدل‌های جدید تابستانه با تخفیف ویژه | ارسال سریع»

توصیه می‌شود که:

  •  شفاف برای کاربر توضیح بدهید که در صفحه چه چیزی را مشاهده خواهد کرد.
  • همه چیز را لو ندهید و کاربر را کنجکاو کنید که کلیک کند.
  • استفاده از اعداد نظر کاربران را بیشتر جلب می‌کند.
  • در مورد خواسته کاربر حرف بزنید نه در مورد خودتان.
این مطلب را از دست ندهید!
راهنمای سیستم‌های رتبه‌بندی در جستجوی گوگل

از داده‌های ساختاریافته استفاده کنید.

این مورد مشخصا در مورد توضیحات متا نیست ولی با کمک استفاده از داده‌های ساختار یافته اطلاعات بیش تری به کاربر نمایش دهید. اطلاعات بیشتر یعنی تعداد خط های بیشتر در صفحه نتایج جستجو و شانس بیشتر برای کلیک به شما داده خواهد شد.

کاراکترهایی که نمایش داده نمی‌شوند را استفاده نکنید.

برخی از کاراکترها مثل نقل قول در نتایج جستجو به درستی نمایش داده نمی‌شود پس در انتخاب کاراکتر‌ها دقت بیشتری به خرج بدهید.

توضیحات گمراه کننده ننویسید!

استفاده از توضیحات گمراه کننده برای کلیک کاربر شاید به افزایش کلیک کمک کند، اما بعد از بازدید کاربر سریعا صفحه سایت را ترک می‌کند و در نتیجه نرخ پرش شما افزایش می‌یابد.

برچسب‌های مرتبط

شبکه‌های اجتماعی

نوشته‌های مرتبط در این دسته‌بندی:

آشنایی با الگوریتم‌های گوگل

در این نوشته سعی شده است که فهرستی کامل از به‌روزرسانی‌ها، تغییرات و نسخه‌های منتشر شده الگوریتم‌های گوگل در طول چند سال گذشته جمع‌آوری شود. الگوریتم‌های گوگل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها هستند، که گوگل بر اساس آن‌ها ترتیب نمایش صفحات را مرتب می‌کند. در واقع این الگوریتم‌ها هستند که تشخصی می‌دهند که کدام صفحات وب و […]

درباره نویسنده

سالار ربیعی

add