آموزش سئو (SEO) مقدماتی تا پیشرفته را امروز در همین پست آغاز خواهیم کرد. این مژده را به تمام علاقه مندان به یادگیری سئو می دهم که جامع ترین آموزش SEO را در اختیار شما قرار خواهم داد.
اگر در سایت های مختلف به دنبال آموزش حرفه ای سئو بوده اید و در تمام سایت ها کپی برداری از یک دیگر را شاهد آن بوده اید این نوید را به شما می دهم که این جانب محمد علی هاشمی در همین بخش به آموزش سئو رایگان بپردازم و به شما قول می دهم تا اگر تا انتهای این متن همراه من باشید سئو مقدماتی تا پشرفته را در همین صفحه یاد خواهید گرفت و از سر در گمی گشتن در سایت های ترجمه شده و تکراری خلاص خواهید شد.
اگر هنوز نمی دانید دقیقاً سئو چیست می توانید به صفحه مربوط به آن بروید و اطلاعات بسیار دقیق و منحصر به فردی را در زمینه سئو یاد بگیرید، به شما این اطمینان را می دهم که در همان بخش به قدری به اطلاعات شما اضافه خواهد شد که اگر حتی سئو کار فوق حرفه ای هم باشید باز هم اطلاعاتی وجود دارد که شما قبلاً آن ها را نمی دانستید.
پس در همین صفحه به آموزش سئو و انواع آن خواهم پرداخت و شما را تا رسیدن به یک سایت قدرتمند دست یابید.
اگر چنان چه نیاز به سئو سایت دارید نیز می توانید از خدمات کوچ لب نیز استفاده نمایید. کوچ لب در همه زمینه ها سئو در خدمت شما است و می توانید روی ما حساب ویژه باز کنید. حتی می توانید از مشاوره سئو نیز بهرهمند شوید تا مبادا انرژی و هزینه شما بی ثمر بماند.
محتوای این بخش شامل موارد زیر می باشد که با کلیک کردن روی هر یک می توانید به سرعت به بخش مربوطه مراجعه کنید:
من محمد علی هاشمی مدرس سئو دوره های سئو هستم که در این آموزش و آموزش های دیگر در خدمت شما خواهم بود.
البته که همه ما سئو را از یک طریقی آموزش دیده ایم اما باید بگویم اگر راهنما نداشته باشید و یا از کسی نخواهید کمک بگیرید قطعاً کار دشوار و به خصوص زمان بری خواهد بود.
من قصد دارم نتیجه چندین سال تجربه و مطالعات فراوان خود را در قالب آموزش سئو در اختیار شما قرار دهم.
پس اگر هر دوره سئو شرکت کرده اید و در سایت های کپی و یا ترجمه شده وقت گذراندین همه را فراموش کنید چرا که می خواهیم کار آموزش سئو را امروز در همین بخش آغاز کنیم.
ابتدا اگر تا به حال مقاله سئو چیست را نخوانده اید به ان مراجعه نمایید و آن را بخوانید و سپس به همین بخش باز گرداید و به ادامه یادگیری بپردازید.
من به دلیل اینکه مدرس زبان انگلیسی هم بوده ام همیشه در کلاس ها از من سوال پرسیده شده که از کجا شروع کنیم، چه منابعی را بخوانیم و چه طور تمرین کنیم.
زمانی هم که وارد آموزش سئو شدم دقیقاً همین سوالات را دانش پژوهان سئو می پرسند.
سئو را کجا آغاز کنیم؟
از چه منابعی استفاده کنیم؟
ابزار های سئو کدام هستند؟
بهترین تکنیک های سئو چه هستند؟
چه گونه به صفحه اول گوگل بیاییم؟
اگر شما هم این گونه سوالات در ذهنتان هست با من محمد علی هاشمی مدرس دوره سئو همراه باشید.
فرض کنیم می خواهیم از CMS یا سیستم مدیریت محتوایی به نام وردپرس استفاده نماییم. اولین چیزی که به ذهن خطور می کند این است که یا به طراحی قالب وردپرس بپردازیم یا یک قالب آماده را تهیه و توسعه و تغییر دهیم.
همین طور که می بینید وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS بسیار محبوب است که بیش از 60 درصد از سهم سیستم مدیریت محتوا را به خود اختصاص داده است.
خب اینکه تعداد زیادی از افراد از وردپرس استفاده می کنند بدین معناست که قبلاً افرادی بوده اند که مسیر ما را رفته اند و به مشکلاتی در مسیر بر خورده اند و مشکل حل شده است بنابر این افزونه های وردپرس فراوانی نوشته شده است که به سادگی نیاز های ما را بر طرف می کند.
البته دلایل بسیاری وجود دارد که در اینجا به دلیل اینکه در حال آموزش SEO هستم سعی می کنم به همین مقدار بسنده کنم.
اگر صرفاً از دید یک سئو کار به قالب ها نگاه کنیم سرعت سایت در سئو نقش بسیار مهمی دارد. علاوه بر آن باید قالبی را انتخاب کنیم که ویژگی های مورد نیاز ما را داشته باشد و در نهایت از نظر ظاهر بتواند مورد پسند باشد.
اما اگر بین قالب سریعتر و زیبا تر خواستید یکی را انتخاب کنید قطعاً به سراغ قالبی بروید که از نظر زیبایی و ویژگی های مورد نیاز قابل قبول باشد ولی سرعت لود پیج سریع تری داشته باشد.
تشخیص سرعت لود صفحات سایت
ما برای اینکه بتوانیم یک سایت و یا یک قالب را از نظر سرعت لود شدن بررسی کنیم معمولاً از ابزارهایی استفاده می کنیم که همه رایگان هستند.
ابزار اول: Pingdom tools
ابزار دوم: GT METRIX
ابزار سوم: Google PageSpeed Insight
با استفاده از این سه ابزار رایگان سئو سرعت و مشکلات قالب مورد نظر را بررسی می نماییم.
اگر از استاندارد های لازم برخوردار بود می توانیم از همان قالب استفاده نماییم و با کمی دست کاری ها و انجام پروسه سئو تکنیکال سرعت و شرایط ایده آل تری برای آن قالب فراهم نماییم.
به بخش بعدی آموزش سئو می رویم. بعد از اینکه بهترین قالب که همان قالب وردپرس باشد را انتخاب کردیم و آن را نصب نمودیم بدیهی است که بر اساس نیاز خودمان اقدام به ایجاد تغییرات مورد نیاز می نماییم.
اگر نمی دانید چه طور می توانید قالب وردپرس را نصب نمایید می توانید از آموزش نصب قالب وردپرس استفاده نمایید.
برای اینکه بتوانیم کلمات کلیدی را پیدا کنیم می توانید از دو طریق عمل کنیم.
راه اول بررسی سایت های رقیب
راه دوم تحقیق کلمات کلیدی
ابزار پیدا کردن کلمات کلیدی
البته ابزار های بسیار دیگری هستند که همین کار را برای ما انجام می دهند ولی ما به همین ها بسنده می کنیم.
یکی از ابزاری که خودم به شخصه به آن علاقه فراوانی دارم Kwfinder می باشدو همواره ان را نسب به دیگران ترجیح می دهم.
همچنین Alexa هم قابلیت جالبلی ایجاد می کند که می توانید کلمات کلیدی سایت های متعدد رقبا را نیز بررسی نمود.
آموزش استفاده از ابزار سئو را در کوچ لب همراه ما باشید. تمام این ابزار و ابزار های سئو دیگر را نیز در کوچ لب یاد خواهید گرفت.
برای رسیدن یک سایت مناسب از نظر سئویی ابتدا باید پیوند های یکتا یا URL های سایت را سرو سامان ببخشید.
همان طور که می دانید از نظر سئو هر چه پیوند های یکتا کوتاه تر باشند و صفحات به دامنه اصلی نزدیک تر باشند یعنی اهمیت بیشتری دارند و گوگل برای آنها اهمیت بیشتری در نظر می گیرد.
بنابر این سعی می کنیم لول بندی کمتری داشته باشد به مثال زیر توجه نمایید:
همین طور که مشاهده می نمایید فقط مورد اول مورت تایید سئو می باشد.
مورد دوم هیچ مفهوم و معنایی ندارد.
مورد سوم هم پست و جایگاه آن مشخص نیست.
مورد چهارم نیز بسیار طولانی بوده و مناسب سئو نمی باشد. باید کوتاه تر باشد.
در آموزش SEO در بخش قبلی مواردی را درباره قالب و سرعت و مواردی از این دست یادگرفتیم. همچنین آموختیم چه طور می توانیم کلمات کلیدی را بیابیم و درباره پیوند های یکتا مواردی را یاد گرفتیم.
حال نوبت به On-page SEO یا سئو داخلی می شود.
در این بخش به سئو کردن یک دسته محصول خواهیم پرداخت و خواهیم دید چه طور می توانیم با مواردی صفحه مورد نظر را بهینه سازی نماییم.
در نظر داشته باشید تمام صفحات سایت شما باید حداکثر یک تگ H1 داشته باشد اگر ندارد حتماً یک تگ H1 باید برای آن انتخاب کنید.
Title صفحه ما باید تگ H1 باشد در صورتی که نمی دانید صفحه مورد نظر تگ H1 دارد یا خیر با استفاده از View source و Ctrl+F برای تگ h1 جستجو می کنیم و آن را پیدا می کنیم.
البته یک راه ساده تری هم هست. برای این منظور می توانید از Mozbar Extension نیز استفاده نمایید.
مانند عکس بالا می توانید از mozbar استفاده کنید تا اطلاعات سئو داخلی صفحه مورد نظر خود را چک نمایید.
فرض کنید می خواهید کلمه کلیدی آموزش سئو را در صفحه بهینه سازی کنید.
به یاد داشته باشید که 100 تا 200 کلمه اولیه شما اهمیت فراوانی دارد و می تواند سئو تاثیر گذار باشد. بنابر این یک پاراگراف می نویسیم و سعی می کنیم در آن کلمات کلیدی اصلی همان صفحه را به درستی استفاده نماییم.
به پاراگراف اول همین صفحه مراجعه کنید. البته ممکن است بر اساس موارد بسیاری تغییراتی لازم باشد به متن خود بدهیم ولی به طور کلی روال کار همین طور هست.
یک پاراگراف می نویسیم و کلمه آموزش سئو، آموزش SEO و یا حتی می توانید اموزش سئو را نیز استفاده کنید چرا که برخی هستند این را اشتباه سرچ می کنند.
برای اینکه بتوانید در کلمه کلیدی آموزش سئو رنک بگیرید باید از تگ های h2 نیز استفاده نمایید و در آن ها از کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی نیز استفاده نمایید.
مثال:
آموزش سئو حرفه ای
آموزش سئو داخلی
آموزش سئو خارجی
آموزش SEO در تهران
و موارد مشابه استفاده می نمایید تا به گوگل و مخاطب خود بفهمانید که در بخش از محتوای شما درباره چه موضوعی است.
البته سعی کنید در این کار نیز زیاده روی نکنید و به نحوی پیش نرود که کلمات کلیدی را بدون منطق در متن بگنجانید.
چرا که در این صورت نیز محتوای شما ممکن است دچاره Keyword Stuffing باشد. این مشکل زمانی به وجود می آید که شما به کرات کلمات کلیدی خود را تکرار کنید و بخواهید غیر طبیعی و با کلک تکرار کلمات کلیدی رنک بگیرید که بر عکس عمل خواهد کرد و موجب پنالتی شدن سایت شما ممکن است بشود.
شما باید در نظر بگیرید که کلمه کلیدی خود را در متن چندین بار تکرار کنید اما در تکرار ان نباید زیاده روی کنید همچنین استفاده کم از کلمه کلیدی نیز ممکن است مشکل ساز باشد.
بنابر این سعی می کنید به مقدار کافی کلمات کلیدی را در متن خود استفاده نماییم البته نا گفته نماند که سعی کنید محتوای خود را نه برای گوگل بلکه برای مخاطب خود به گونه ای مناسب بنویسید که مخاطب متوجه شود نه اینکه متن را برای گوگل صرفاً بنویسیم.
title همان عنوان اصلی است که شما در هنگام سرچ کردن در گوگل مواجه می شوید. عنوان اصلی که گوگل برای یک سایت به نمایش می گذارد را Meta title می گویند.
در اینتخاب باید دقت نمایید چرا که تاثیر بسیاری در CTR و Bounce Rate خواهد داشت علاوه بر آن هرچه بهتر انتخاب شود احتمال دریافت رنک بهتر را دارد.
Meta description همان توضیحاتی است که زیر عنوان در موتور جستجو شاهد آن هستیم. دقت داشته باشید که بهتر است توضیحات را دقیقاً از عنوان کپی برداری نکنیم و یک متن مناسب تاثیر گذار بنویسیم.
در تمام موارد یاد شده به کار گیری صحیح و بهینه از کلمه کلیدی توصیه می شود.
اگر به همین محتوایی که پیش روی شما است خواهید دید که از لینک های داخلی استفاده شده است.
لینک های داخلی هم برای خواننده بسیار مفید خواهد بود و هم برای موتور جستجو که در داخل سایت شما هم چنان به صفحات مختلف برود.
از آن مهم ترین اگر بخواهید رنک بگیرید با استفاده از تکنیک هایی ویزه می توانید از اینترنال لینک ساتفاده کنید تا مشکلات سئو سایت خود را برطرف و یا بهبود بخشید.
سئو خارجی شامل ساخت بکلینک، ایجاد PBN، رپورتاژ، تبلیغات کلیکی و سوشیال مدیا می شود.
مهم ترین بخش سئو خارجی دسترسی به منبع بسیار مفیدی برای ساخت بک لینک و یک استراتژی می باشد.
البته نباید فراموش کرد که داشتن محتوا نیز برای ساخت بکلینک بسیار اهمیت دارد. اگر به سراغ Guideline های گوگل بروید خواهید دانست که ساخت بکلینک کاری است از دید گوگل کاملاً خلاف بنابر این در هنگام ساخت بکلینک تمام موارد را باید رعایت کنیم که Foot Print از خود بر جای نگذاریم که گوگل متوجه آن شود.
برای به دست آوردن منابع بک لینک می توانید به سایت هایی و ابزار بسیاری مراجعه کنید. اما نکته مهم این است که شما حتماً باید اکانت پرمیوم ابزار های سئو را داشته باشید و یا میتوانید از خدمات فروش منبع بکلینک کوچ لب استفاده نمایید.
در این بخش ما بسته به نیاز، شرایط شما بهترین منابع بک لینک را برای شما تهیه و تولید می کنیم و در اختیار شما قرار می دهیم.
همان طور که می دانید به متنی که به صفحه مورد نظر لینک می شود Anchor Text گفته می شود.
فرض کنید دسته بندی با عنوان آموزش سئو داریم و میخواهیم برای آن بک لینک تولید کنیم.
برای اینکه مشکلی برای سایتمان پیش نیاید باید از کلمات کلیدی متعدد و مرتبطی استفاده کنیم. برای مثال انکر تکست همیبن صفحه موارد زیر می باشد:
و موارد مشابه این کار باعث می شود ما با تمام کلمات کلیدی نوشته شده برای یک صفحه در گوگل بتوانیم رنک بگیریم.
از تکرار یک کلمه کلیدی به تعداد زیاد جداً خود داری نمایید چرا که در صورت تکرار بیش از حد گوگل متوجه بکلینک سازی شما خواهد شد و سایت شما احتمالاً دچار پنالتی شوید.
اگر قصد ساخت بکلینک را دارید و می خواهید از کد اچ تی ام ال استفاده کنید می توانید از کد زیر استفاده نمایید:
Code: <a href=”coachlab.ir/learn-seo”>آموزش سئو</a>
و همین طور از کلمات کلیدی مرتبط آن صفحه استفاده می نماییم.
دقت داشته باشید اگر صفحه بخواهد عوض شود باید لینک صفحه مقصد را وارد نماییم و به طبع آن کلمه کلیدی نیز تغییر می کند.
برای آموزش و یا یادگیری تکنیکال سئو نیاز مبرمی به Google Search Console داریم.
البته در بخش ابتدایی همین آموزش نیز درباره سرعت سایت عمیقاً صحبت کردیم که همین سرعت لود صفحات شامل سئو تکنیکال می شود.
برای اینکه بتوانیم به طور کامل سئو تکنیکال را یاد بگیریم ابتدا باید تسلط کاملی روی سرچ کنسول داشته باشیم. برای این منظور به زودی مقاله ای تحت عنوان آموزش Google Search Console را در کوچ لب خواهم نگاشت.
همین طور که در عکس بالا مشاهده می کنید. سئو تکنیکال شامل موارد زیر می باشد:
در این بخش تقریبا تمام موارد SEO را آموزش دادیم و موارد بسیاری را یاد گرفتیم انچه که در این بخش اموزش داده شد کلیات سئو می باشد که باز هم به دلیل محدودیت های این بخش و طولانی شدن متن از پرداختن به جزئیات خود داری کردیم.
در دوره ای کامل و جامع به زودی به آموزش سئو تضمینی خواهیم پرداخت و به زودی بزرگترین و کامل ترین و حرفه ای ترین دوره سئو را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.
دوره سئو ای که قصد برگزاری آن را داریم منحصر به فرد خواهد بود و در هیچ جای دنیا در هیچ زبانی آن را نخواهید یافت در این دوره تضمین یادگیری به صورت عملی خواهد بود و در صورت محقق نشدن اهداف دوره ضمانت به شما پرداخت خواهد شد.
در سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس می توان با اضافه کردن پلاگین و افزونه کارایی سیستم سایت خود را ارتقادهید. وردپرس به عنوان معروف ترین سیستم مدیریت محتوا، به شما کمک م یکند تا با نصب افزونه وردپرس یا نصب پلاگین وردپرس امکانات بسیار بیشتری را به وبسایت خود اضافه کنید. اگر در حال […]
به صورت پیش فرض فرم کد تخفیف و وارد کردن کوپن تخفیف در انتهای جدول لیست محصولات موجود در سبد خرید قرار دارد. در این مطلب میخواهیم به شما انتقال فرم کد تخفیف را آموزش بدهیم. چگونه می توان موقعیت آن را از زیر جدول محصولات به انتهای قیمت کل منتقل کرد. به تصویر […]